- محمدرضا نصرالهی
مسجد، فقط جای عبادت نیست
با «فائزه ثاراللهی» نویسنده و کارگردان جوان نمایش آیینی «غریب مدینه»
نمایش آیینی «غریب مدینه» که نویسندگی و کارگردانی آن را «فائزه ثاراللهی» به عهده دارد، توسط جمعی از دختران نوجوان اجرا شد. ثاراللهی، متولد 1371 است و در دانشگاه، مهندسی معماری خوانده. میگوید: «علاقه به نمایش و تئاتر را از کلاس اول ابتدایی داشتم. چون مادرم مربی پرورشی بود، همیشه نفر اولی بودم که شعر حفظ میکردم و در مدرسه برای بچهها میخواندم. تئاتر هم اجرا میکردم. در راهنمایی و دبیرستان، همراه با مربیها به جشنوارهها میرفتیم و بهطور کلی هنرهای نمایشی را خیلی دوست داشتم.
صبا امرالهی
«همیشه دلم میخواست در زمینه تئاتر، کار ویژهای انجام دهم. چند سال پیش، شب سوم محرم، در مسجد محله، مراسم عزاداری منتسب به حضرت رقیه(سلاماللهعلیها) برپا بود. یادم هست قبلا مربی ما خانم ذنوبی، براساس کتابهای سیدمهدی شجاعی، صحنه شهادت حضرت رقیه((سلاماللهعلیها)) را برایمان نوشت و آن را در قالب تئاتر اجرا کردیم. من هم تصمیم گرفتم همین کار را انجام دهم. با توجه به اینکه تعداد بچهها در مسجد، زیاد بود، با مسئول فرهنگی مسجد پیشنهاد اجرای تئاتر را مطرح کردم که مورد استقبال قرار گرفت. از دختران نوجوان تست بازیگری گرفتیم، علاقهمندان به اجرای تئاتر را انتخاب و با آنها تمرین کردیم. اولین کار با دختران نوجوان، نمایشی با موضوع شهادت حضرت رقیه((سلاماللهعلیها)) و با محوریت حضرت زینب(سلاماللهعلیها) بود. با توجه به اینکه مقام معظم رهبری، بر موضوع الگوی سوم زن تاکید میکنند، وجوهی از شخصیت حضرت زینب(س) را به نمایش گذاشتیم. بانوی مقتدری که با وجود همه مصیبتها، در کاخ یزید میایستد و خطبه میخواند. محوریت نمایش، اقتدار حضرت زینب (سلاماللهعلیها)) بود اما به شهادت حضرت رقیه(سلاماللهعلیها) ختم میشد.»
ثاراللهی درباره مضمون نمایشهای هر سال میگوید: «هر سال سراغ یک شخصیت میرویم و آن را در قالب تئاتر برای مخاطب به نمایش میگذاریم. موضوع نمایش امسال با عنوان «غریب مدینه» با محوریت امام حسن مجتبی(علیه السلام) است و نقش جعده در اینجا پررنگ است که امام حسن مجتبی(ع) را به شهادت رساند. در این نمایش میخواستیم نشان دهیم چگونه یک زن میتواند امام معصومی را که با ایشان زندگی میکند، به شهادت برساند.
کار کردن با نوجوانان، ویژگیهای خاصی دارد. ثاراللهی درباره تجربه کار با نوجوانان میگوید: از کودکی فضای مسجد برایم جذاب بود. مسجد، معنویت و انرژی بالایی دارد. فضای مسجد را از همان کودکی دوست داشتم. وقتی اذان میگفتند، دنبال مادرم میدویدم تا با او به مسجد بروم. بعد از گذشت سالها، دوست دارم فعالیتی کنم که دختران کودک و نوجوان، غیر از نماز، دعا و عبادت، جذب مسجد شوند. همچنین احساس دِینی که نسبت به ائمه(علیهمالسلام) داشتم باعث شد این ایده را که سالها در ذهنم بود، اجرا کنم.
این مربی جوان درباره نویسندگی و پژوهش نمایشنامهها میگوید: «از کودکی کتابهای زیادی میخواندم و تئاترهای مختلفی در مدرسه اجرا میکردم. مربی پرورشی مدرسهمان هم مرا به خواندن کتاب و پژوهش درباره افرادی که قرار بود نقش آنها را اجرا کنم، علاقهمند کرد. دفتری داشتم که مدام در آن تمرین میکردم و مینوشتم. بهترین انشاها را در مدرسه مینوشتم، طوریکه معلمها باور نمیکردند نوشته من است. پدرم هم خیلی کمک میکرد. با اینکه معلم ریاضی بود ولی هم پدر و هم مادرم، دستی بر نوشتن داشتند و اهل کتاب خواندن بودند و من تاثیر گرفتم.»
یکی از اهداف این نویسنده و کارگردان جوان، نشان دادن الگوی سوم زن و زنان موفق تاریخ است. او درباره موفقیت در این زمینه میگوید: بازخوردهایی که از مخاطبان میگیرم، نشان میدهد تا حالا نمایشها موفق بوده است. مثلا بچهها میگویند بهترین روزهای ما وقتی است که برای تمرین نمایش به مسجد میآییم.
فن بیان قوی نوجوانان امروز
تشویق نوجوان دهه1380 و 1390 که فضای مجازی جزیی از زندگی آنها شده به فعالیتهای هنری و فرهنگی در مسجد و کانونهای فرهنگی، راه دشوار و پر چالشی است. ثاراللهی در زمینه تشویق این گروه سنی به فعالیتهای هنری با گرایشهای مذهبی و نشان دادن الگوی سوم زن به آنها میگوید: «قرار نیست همهچیز را بهصورت مستقیم به نسل نوجوان و جوان بگوییم. فکر کنم بحث الگوی سوم زن را یک بار برای بچهها گفته باشم. سعی میکنم وقتهایی که دور هم نشستهایم و نمایشنامهخوانی میکنیم، نکاتی در اینباره به آنها بگویم. نوجوانها هم وقتی متن نمایش را میبینند، ناخودآگاه تاثیر میگیرند. حتی بچهها را به مطالعه، تشویق میکنم. در زمینه تئاترها، جلسه کتابخوانی برگزار میکنیم. چون متن نمایش از دل کتاب آمده، وقتی متن دیالوگ خودشان را در کتاب میبینند، برایشان جالب است. خودم هم وقتی کودک بودم و کتابی را میخواندم با اینکه سنم کم بود، دیالوگهایی که در تئاتر میگفتم، برایم جذاب و قابل درک بود.
البته اجرای تئاتر توسط نوجوان امروز با گذشته، بسیار متفاوت است. قوت کلام نوجوان امروز خیلی بیشتر است. از نظر کلامی، فن بیانها خیلی بهتر و درک مطلب بیشتر شده است. جملههای سنگین و سخت را راحتتر دریافت و بیان میکنند.
یکی از اهدافم این بود که نوجوانان فقط برای نماز خواندن و عبادت به مسجد نیایند. نهتنها نمایش، بلکه دیگر برنامههای فرهنگی و هنری میتواند در نوجوان امروزی تغییر نگاه و نگرش ایجاد کند. احساس میکنم اگر بتوانم یک نفر را با دین اسلام و زنان موفق تاریخ اسلام آشنا کنم، کار مهمی انجام دادهام.»
منتشر شده در مجله پیام زن (مهر 1404)
لینک کوتاه :
https://news.eshragh.ir/p=21210